Però hi ha casos en què aquesta rivalitat arriba a un nivell en què tot s'hi val, o això sembla. Em refereixo a la "guerra de marques" (no confondre amb marques de guerra, molt diferent).
Fins quin punt és legal criticar o desacreditar l'empresa rival per anunciar la teva? En alguns dels següents casos sembla que hi ha una rivalitat sana i es prenen els anuncis de la competència amb humor, mentre que d'altres han hagut de recórrer als tribunals per solucionar el conflicte.
La batalla per excel·lència a les guerres de marques és la que protagonitzen Pepsi i Coca-Cola.
Porten des dels anys 70 fent anuncis en els que es comparen amb l'altra marca, i la veritat és que n'hi ha de molt enginyosos:
Coca-Cola: "Segona planta". Pepsi: "Per tot arreu". |
Pepsi: Massa sabor per dir-nos una "Zero" (fent referència a la Coca-Cola Zero. |
"Pepsi, quan no tenen Coca-Cola". |
Pepsi: Us desitgem un Halloween de por. Coca-Cola: Tothom vol ser un heroi! Mateixa imatge, diferent missatge. |
Tot i que últimament s'hi han sumat altres cadenes com Wendy's o Jack in the box, les comparacions del gran públic sempre són entre aquestes dues cadenes, així com també els anuncis més creatius:
Pallasso de McDonald's demanant a un Burger King. Màxima traïció. |
McDonald's a 5 km, Burger King a 258 km. "McDonald's, més a prop teu". |
"Per què menjar amb un pallasso quan pots menjar amb el rei?" |
Estúpida Whopper (Burger King), això és una caixa de Big Mac (McDonald's). Burger King fa burla de la mida de l'hamburguesa "gran" de la competència. |
En tercer lloc cal destacar una altra guerra èpica. És la que es disputen les marques de cotxes Audi i BMW.
Esquerra, anunci d'Audi: "El teu torn, BMW." Mig, anunci de BMW: "Escac i mat." Dreta, anunci d'Audi: "El teu peó no és rival pel nostre rei." A sobre, anunci de BMW: "El joc s'ha acabat." |
Però no són les úniques marques de cotxes que han atacat als seus rivals. Hi ha molts més casos entre aquestes i altres marques:
Anunci de Smart: "Hi cap a tot arreu." |
Nissan va utilitzar un Audi TT només per posar el següent cartell: "Més car, més lent i menys potent que un Nissan 370Z." |
Les anelles dels clauers d'altres marques formen el logo d'Audi. |
L'emblema de Jaguar fuig davant la presència del BMW. |
Anunci de BMW: "Un Mercedes també pot portar plaer de conducció." |
Són moltes més les empreses que han utilitzat aquest recurs per fer-se veure, algunes amb més encert que altres. A continuació una recopilació dels millors anuncis:
"A tots aquells que utilitzen els productes dels nostres competidors: Feliç dia del pare." Escac i mat a tota la competència en tres línies. |
Anunci de DHL, "Fart?" jugant amb els logos de les dues empreses de la competència, FedEx i UPS. |
Aquesta va ser la rèplica de Holanda contra la publicitat de Nestlé. |
Anunci de Dunkin Donuts: "Els amics de veritat n permeten als seus amics beure Starbucks." |
Batalla entre les marques de roba esportiva Nike i Adidas. |
Cervesa Stella Artois: "És un calze, no un got." Cervesa Newcastle: "Qui utilitza la paraula calze?" |
Si busquem més exemples per internet, ens trobarem amb molta publicitat que no l'ha creat l'empresa, sinó els fans. Hi ha muntatges que són igual de bons o fins i tot més que els que fan les grans empreses.
Per acabar us deixo amb un exemple d'aquests muntatges realitzats per fans, la batalla de piulades de Twitter que es van intercanviar entre uns comptes falsos de les marques de xocolata en pols Nesquik i ColaCao.
Tal va ser la repercussió i retweets que les mateixes marques van haver d'avisar que aquells no eren els seus comptes oficials, i els falsos van ser eliminats, però per sort n'han quedat les captures de pantalla pel record.
Encara que no sigui real, l'intercanvi de missatges és molt divertit:
Fonts: Quora, Business Insider, Hadock Comunicación, Marketing Directo, Periodismo del Motor
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada