Un
missatge subliminal és un missatge dissenyat per passar per sota dels límits de la percepció. Poden ser missatges visuals o auditius. La ment conscient no els percep, però sí la ment inconscient o profunda.
S'emet perquè el receptor del missatge actuï d'una manera determinada, ja sigui comprant un producte o canviant la seva actitud. S'ha demostrat que els missatges subliminals funcionen, però no tenen un efecte poderós o durador a no ser que aquests missatges siguin constants i de manera excessiva.
|
"Missatge Subliminal" amb la tipografia i colors de la cadena de menjar ràpid SubWay |
Quan aquests missatges els utilitza una empresa per incitar a comprar els seus productes es tracta de
publicitat subliminal, i fan que el receptor del missatge senti algún tipus de sensació, de plaer o repulsiva, o inciten a alguna necessitat, com ara set, gana, por, ...
El recurs més freqüent en la publicitat moderna és utilitzar referències al sexe (imatges fàliques, siluetes femenines, ordenar els elements de manera que semblin genitals o parts erògenes) per crear una sensació de plaer a aquell qui ho rep.
La publicitat subliminal és utilitzada tant en imatges estàtiques com en moviment, on també hi intervenen els missatges auditius.
En el cas de les imatges en moviment, l'ésser humà no és capaç de percebre de manera conscient cadascuna de les imatges que es projecten sobre una pantalla a una cadència de més de 14 imatges per segon, però el cervell subconscient sí que és capaç de percebre-les. D'aquesta manera qualsevol missatge (fotograma) que s'insereixi mitjançant aquest mètode pot ser percebut per l'individu. Així, de fet, és com va sorgir la publicitat subliminal el 1957, en un estudi de mercat de James Vicary en el que incloïa fotogrames amb les paraules "
Eat Popcorn" (menja crispetes) i "
Drink Coca-Cola" (beu Coca-Cola).
|
Fotograma extret de l'experiment de James Vicary |
El següent fragment dels Simpsons (temporada 12, capítol 14 "
New Kids on the Bleech" - traduït a Espanya com "
Los nuevos chicos del ¡puaf!") resumeix gairebé a la perfecció els diferents tipus de missatges subliminals i el seu objectiu.
A vegades no se sap del tot cert si hi ha un missatge subliminal intencionat o simplement es tracta d'una casualitat o una interpretació errònia. Cal dir que la gent té molta imaginació i inventa teories, en ocasions, per desprestigiar cert producte o empresa.
A continuació un a selecció personal d'exemples de publicitat subliminal en imatges estàtiques:
|
Club 18-30: Aquesta empresa organitza vacances d'estiu a illes per gent jove. És coneguda pels seus anuncis carregats de missatges subliminals de caràcter sexual, que donen a l'individu una idea del que hi poden trobar. |
|
Un altre exemple de Club 18-30 |
|
Un altre exemple de Club 18-30 |
|
Fins a quin punt és cert o és una mala interpretació que s'ha fet viral? |
|
Els missatges de caràcter sexual són molt comuns en la publicitat subliminal, ja que pretenen que la persona que rep el missatge ho relacioni amb plaer. |
|
Més exemples de missatges subliminals de caràcter sexual |
|
Missatge subliminal o casualitat? |
|
La revista SFX sovint utilitza una imatge davant de la lletra F del títol per simular que està tapant la E de SEX |
|
Un altre exemple de caràcter sexual |
|
En les lletres del títol del videojoc Super Mario Galaxy, n'hi ha unes que tenen una cantonada brillant. Si les ajuntem ens surt U R MR GAY, que en anglès significa "tu ets el Sr. Gay". Missatge subliminal o casualitat? |
|
Unes fruites molt suggerents amb l'eslògan "Practiqui hàbits saludables" |
|
Què és el primer que llegeixes? |
Fonts:
Business Insider,
The Gender Ads Project,
Red Ice Creations,
Empower Network
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada